'Heerenveen is een sterk merk, verstopt onder een laagje stof'

Geplaatst op 20-11-2018

Iedere week schijnen we het licht op een artikel uit Feanfan Magazine. Deze week maken we kennis met de nieuwe commerciële manager van sc Heerenveen. 

Na zeven verschillende leidinggevenden in zes jaar tijd is het op de afdeling commerciële zaken hoog tijd voor rust, voorspelbaarheid en nieuwe plannen. Er ligt een mooie uitdaging voor Hylke van der Veen, de nieuwe commercieel directeur, die samen met zijn team het merk sc Heerenveen wil afstoffen en nieuwe glans wil geven. 'Ik wil de schwung terugbrengen en samen met de afdeling, sponsoren en supporters bouwen aan een gezamenlijk doel: het stadion weer vol krijgen. Daarbij gaat het om meer dan alleen het verkopen van stoeltjes.'

De 52-jarige Van der Veen is na achttien jaar Randstad en zes jaar algemeen directeur bij AB Vakwerk toe aan een nieuwe uitdaging. En dan komt sc Heerenveen op zijn pad. 'Mijn vader komt uit Heerenveen, dus ik kwam hier als kleine jongen al. Ik heb het stadion gebouwd zien worden. De afgelopen jaren zat ik in de zakenloges van de bedrijven waar ik werkte. Nadat bekend was geworden dat ik de nieuwe commercieel directeur ben, belde mijn oom om me te feliciteren. "Dit is wel Heerenveen Hylke." Hij was er bijna emotioneel van. Dat laat wel zien hoe de club leeft en hoe diep dat gevoel zit. Het merk Heerenveen heeft veel waarde, het mag alleen wat worden afgestoft.'

Grondhouding

Het verbeteren van de dienstverlening is een van de eerste dingen waarmee Van der Veen wil beginnen. 'Dat begint al met hoe je bij ons wordt ontvangen, hoe we de telefoon opnemen en hoe we omgaan met klachten en signalen die we bij supporters en sponsoren oppikken. Dingen die fout gaan, moeten we oplossen. Komen dezelfde dingen vaker aan bod, dan moeten we dat patroon doorbreken en structureel veranderen. Het is belangrijk dat we plezier hebben in het werk dat we doen. Als je bij deze club werkt, moet je je ervan bewust zijn dat je voor sponsoren en supporters altijd Heerenveen bent. Dat is niet iets wat je kunt uitschakelen als je hier de deur uitloopt en naar huis gaat. Ik hoop dat ik die grondhouding bij iedereen wat meer in het systeem krijg. Dat we vaker lachen met z'n allen en uitstralen dat we een club zijn waar je bij wilt horen.'

Oude relaties

De commercieel directeur beseft dat zowel de huidige supporters en sponsoren als die uit het verleden belangrijk zijn voor de club. 'Sponsoren zijn meestal ook supporters. Ik vind het ongelooflijk dat sponsoren die enkele jaren geleden afscheid hebben genomen, nooit meer zijn benaderd. Zij hebben vaak een groot hart voor de club. Op de een of andere manier is die relatie op een gegeven moment verbroken. Ik wil graag met ze in gesprek om te horen wat er is gebeurd en wat we daaraan kunnen doen. Ik wil kijken of we het gevoel dat ze ooit bij de club hadden, weer terug kunnen halen. Dat is niet van vandaag op morgen geregeld, maar wel iets waaraan we gaan werken.'

Vol stadion

'Het stadion vullen willen we allemaal, maar voor je het weet gaat het alleen over het verkopen van stoeltjes', vertelt Van der Veen. 'Heerenveen is meer dan dat. Een avond Heerenveen moet een beleving zijn, een avond waarop je leuke mensen treft, kunt genieten van een hapje en drankje én een mooie voorstelling ziet. Natuurlijk is het voetbal daarin belangrijk, maar er zijn meer factoren die een rol spelen. Ik ga weleens naar de Lawei, daar zie ik ook slechte voorstellingen maar toch heb ik dan een leuke avond gehad. Dat wil ik ook bereiken bij Heerenveen.' De commercieel directeur laat weten dat hij wel ideeën heeft om het stadion te vullen. 'We werken aan een plan. Ik vind het belangrijk dat we uitzoeken waardoor het komt dat mensen zijn afgehaakt. Natuurlijk speelt het voetbal daarbij een rol, maar ik heb geen invloed op de prestaties op het veld. Gelukkig heb ik dat wel op het commerciële deel. Daar ligt voor mij en de afdeling dan ook een hele mooie uitdaging.'

Hoewel het plan nog in de maak is, weet Van der Veen dat aandacht, voorspelbaarheid en binding een centrale rol gaan spelen in de koers die hij wil varen. 'Samen met mijn team wil ik ervoor zorgen dat we weer een club worden waar mensen bij willen horen en die toegankelijk is, met een goede combinatie tussen persoonlijke aandacht en technische ontwikkelingen. Ik geloof in co-creaties, ondernemen doe je samen, dat kun je niet alleen. Ik wil in gesprek met sponsoren, relaties en supporters over wat voor hen belangrijk is. Ik wil partijen binden en verbinden. We kunnen veel van elkaar leren. Bovendien bouw je direct aan je onderlinge relatie als je samen met een uitdaging aan de slag gaat.’

Wil je meer lezen over sc Heerenveen? Word lid van Feanfan en ontvang het Feanfan-magazine op de deurmat!

  • 1

    AFC Ajax

    13

    5

  • 2

    PSV

    13

    5

  • 3

    FC Twente

    12

    6

  • 4

    SBV Vitesse

    11

    6

  • 5

    AZ

    10

    5

  • 6

    FC Utrecht

    10

    6

  • 7

    Feyenoord

    9

    5

  • 8

    Willem II

    9

    6

  • 9

    VVV Venlo

    9

    6

  • 10

    Heracles Almelo

    8

    6

  • 11

    Sparta Rotterdam

    8

    6

  • 12

    PEC Zwolle

    7

    6

  • 13

    SC Heerenveen

    6

    6

  • 14

    ADO Den Haag

    6

    6

  • 15

    FC Groningen

    4

    5

  • 16

    FC Emmen

    3

    6

  • 17

    Fortuna Sittard

    2

    5

  • 18

    RKC Waalwijk

    1

    6

Woensdag, 25 september

  • 18:30

    PSV - FC Groningen

  • 20:45

    AFC Ajax - Fortuna Sittard

Donderdag, 26 september

  • 20:00

    Feyenoord - AZ

Vrijdag, 20 september

  • 20:00

    FC Twente - Heracles Almelo

Zaterdag, 21 september

  • 18:30

    Sparta Rotterdam - RKC Waalwijk

  • 19:45

    FC Groningen - PEC Zwolle

  • 19:45

    Willem II - VVV Venlo

  • 20:45

    SBV Vitesse - Fortuna Sittard

Zondag, 22 september

  • 12:15

    SC Heerenveen - FC Utrecht